Történelem
A mozaik régen és most

Mozaiktöredék a bizánci kultúrából
A mozaikkészítést mint díszítési technikát már az ókorban is alkalmazták – számos mozaik, valamint mozaiktöredék került elő az ásatások során. A legkorábbról ismert mozaikok Mezopotámiából származnak.

Kezdetben az agyagfalba köveket, csontokat, kagylókat nyomkodtak, később cserépdarabokat és kifejezetten díszítés céljából készített cseréplemezeket és formákat.

A mozaik fénykora egybeesik az ókori Hellász fénykorával és a fürdőkultúra fellendülésével. A mozaik biztosította a vízmentes burkolatot, és ekkor már a mozaiknak több fajtáját is

Mozaiktöredék a római kultúrából
megkülönböztették - padló-, fal-, mennyezetmozaik-, és a mozaikkirakás technikájától függően ismerték a kavicsmozaikot, a szabályos kőkockából vagy a szabálytalan alakú márványokból készített mozaikokat.

A Római Birodalomban a mozaik népszerűsége tovább növekedett, és minden tekintélyes római polgár lakóházának padlóját mozaik fedte. A későbbi évszázadokban fel-feltűnik a mozaik, például a középkorban az üvegmozaik, illetve legjelentősebben az iszlám kultúrában, de igazi reneszánszát az utóbbi években éli világszerte.

 
Ókori fürdők

Fürdő mozaikpadlójának romjai
A római emberek mindennapjaikban jelentős szerepet játszottak a közfürdők, melyek nem csupán a tisztálkodás célját szolgálták, hanem a kellemes időtöltést és a társasági élet színterét is jelentették. A fürdővendégek órákat töltöttek a fürdőkben, ezért egyre kényelmesebbé és szebbé varázsolták környezetüket.

A padlókat, falazatokat mozaikképekkel dekorálták. Az előkelő polgárok is előszeretettel díszítették magánházaikat, palotáikat mozaikokkal. Az utcáról belépő látogatókat mozaikból kirakott, fogait vicsorító kutya látványa fogadta.

 
Ókeresztény mozaikok

Mozaik díszítés a VI.századból
Az ókeresztény művészet korszakában nagy szerepet vitt a mozaik. A római katakombákban nem ritkaság a mozaikpadló; szt. Cirjék katakombájában fali mozaik is található.

Az ó-keresztény művészet fölismerte, hogy a mozaik az épület falával való szoros összetartozásánál, tartósságánál fogva mily nagy fontosságu az épület díszítésében. Az olasz félszigeten a IV. sz.-tól a IX. sz.-ig tart az ó-keresztény mozaikképírás; tevékenységének két fő helye Róma és Ravenna.

Rómában mozaikkal díszített legrégibb épület a 354. szt. Constantiának keresztelő háza és utóbb sírkápolnája; a Szt. Pudenziana-templom apszisának mozaikja a IV. sz. végéről a legszebb, művészetileg legbefejezettebb e fajta mű; a Szt. Szabina, a Maria Maggiore és Pado fuori le mura templomok mozaikjai az V. sz.-ból, a Cosma e Damiano templombeliek a VII., a Nero e Achilleo templombeliek a VIII., a Prassede, a Cecilia és S. Maria della Navicella templombeliek a IX. sz.-ból valók.

Ravennában a legrégiebbek, az V. sz.-ból valók a S. Giovanni in Fonte, az orthodoxok keresztelő házát, S. Vitale és S. Apollinare Nuovo templomot díszítő mozaikművek, melyek a képírás ez ágának legteljesebb kifejlettségét mutatják. Ugyanott a S. Apollinare in Classe templom mozaikjai a VII. sz.-ból valók.

 
  • mozaikgrafika
  • krisztálymozaik - víztiszta nagy méretű dekoratív mozaik
  • krisztálymozaik - víztiszta nagy méretű dekoratív mozaik
  • exkluzív dekoráció
  • üvegmozaik grafika
  • egyedi exkluzív grafika
Op Art kép
Törtmozaik kép részlet
Jacuzzitér mozaikburkolata
Hotel Residence logója
Hotel Shiraz medencéje
Cápa árnyékkal
Szálloda egyedi medenceburkolata
Különleges színfoltok, átmenetek üvegmozaikból
Kagyló mozaikkép egyedi színkeverék háttérben
Rája üvegmozaikból
1x1-es mozaikkép
Némo mozaikkép
Barna medence alján üvegmozaikkép
Repülő 1x1-es üvegmozaikból
Törtmozaik akt részlete